søndag 20. februar 2011

Fantastiske FORZA

FORZA
by:Larm, Rockefeller
18.02.2011

FORZA har en unik evne til å fange publikum. Jeg husker konserten dere i fjor på Gamla, og hvordan stemningen hos stive nordmenn etterhvert ble ganske så het.


Styrken til FORZA er helt klart at de blander sjangre uten at dette føles kunstig på noen måte. Låtene er konsenterte. Hovedtemaet er som regel et småbalkansk, enkelt og iørefallende og spilles på fele og trekkspill. Bare dette gjør mye av sounden til FORZA.
Bak i grooven er en ganske så tight trommis, en perkusjonist og en meget funky bassist. Gitaren er faktisk ganske langt bak i lydbildet, og fungerer nesten som perk. Bortsett fra i mine favorittøyeblikk - rockepartiene. Oppå alt dette ligger rapvokalen, som selvsagt er fengende, og vokalisten hopper mer og mer rundt for hver låt. 


Men kilden til FORZA ligger i bandet. Uten instrumentalistene ville ikke dette hybridbandet fungert, men takk og lov for at de kan spille! Og bandet har øvd siden i fjor. I fjor var det småruskete på en sjarmerende måte, og jeg lurte nesten på om de kom på sounden sitt ved en tilfeldighet. I år merker jeg ingen tilfeldigheter, jeg merker heller et unikt band i Norge som jeg håper og tror kommer til å bli større og større. Med flere låter som "One People", "Walk On By" og "Mr. King" kan FORZA fylle langt større scener enn Rockfeller og komme unna med det. FORZA er et fantastisk liveband! Og jeg gleder meg stort til å følge dem videre. 




Relaterte innlegg:
Mitt program for by:Larm FREDAG
FORZA til SXSW
Ukas Urørt - så langt




Bildet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar