lørdag 4. desember 2010

The Samuel Jackson Five

The Samuel Jackson Five
Oslo: Garage
03.12.2010, 22:30

Hør dem på:
Urørt 
MySpace

De åpnet med et pang i går kveld på Garage i Oslo, og holdt det gående med enorm spilleglede i en drøy time. De skriver selv at de ikke vet om de skal fortsette uten vokalist eller ikke. I min mening har de en del partier som virkelig skriker til en vokalist med litt balle, og litt soul. Jeg savner faktisk vokalist et par steder! Men jeg skjønner også at "litt av greia" å være uten.

Dag Erik Asbjørnsen i Groove skriver "SJ5 makter å finne sin egen høyst personlige estetikk uten å gjøre så store tekniske grep, men dermot å stole på sine musikalske instinkter.", noe jeg er helt enig i. Men jeg satt også igjen med følelsen av at etter man har "skjønt greia", blir SJ5 litt forutsigbart. Jeg forstår de dynamiske grepene og låtoppbyggingen ganske raskt, og ble ikke spesielt overrasket under konserten. Jeg savner at temaene var tydeligere og at overgangene var sterkere. Fetere riff. Mer variasjon. Kanskje dynamikken er litt obvious for meg? For jeg tror mange er helt uenige med meg!

Uansett. The Samuel Jackson Five er definitivt på vei opp. På sitt beste spiller de hardslående, melodiøs, mystisk og vakker instrumentalrock som jeg tror kan falle i smak hos mange :)

Bildet er lånt herfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar