torsdag 8. april 2010

Etter: Ukulelekompaniet

Etter konserten: Ukulelekompaniet
Lillehammer: Bingo'n, 08.04.2010, 22:00

Ukulelekompaniet er en duo hvis misjon er å vise at "alt blir bedre på ukulele". De spiller derfor kjente låter på ukulele, og lager medleyer ala hun norske pianisten jeg ikke husker navnet på. Forskjellen er at Ukulelekompaniet bare er humor, og litt av humoren skal være at de ikke husker teksten, at de spiller feil, at de ikke husker hvilken låt de skal spille og at det ikke blir vakkert.

Igår var de innom Rage Against the Machine, Bettan og Jan Werner, Rihanna og Bob Marley +++, og det fantes absolutt noen høydepunkter! Min favoritt var nok No Woman No Cry fordi den mørkhårede av duoen viste at han har en god stemme, og det ble en slags Hovedøen Social Club ( http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/610630)-stemning  i et par minutter.

Det som ikke funker for meg i lengden, er at de ikke er flinke nok musikalsk. Den lyse halvdelen av duoen fant sjelden tonen, og lå nesten alltid litt under tonearten. Dermed blir det risky å harmonisere med hverandre, men de fant harmoniene kanskje 60% av gangene.

Allikevel var det en morsom opplevelse, og gutta tok seg opp i siste halvdel av konserten, særlig han med mørkt hår, men jeg anbefaler folk å ta seg minst tre øl og ikke bruke ørepropper. Da blir ganske mange av de sure tonene borte i den høyfrekvente lyden av ukulelen.

Jeg sitter igjen med følelsen av at dette er en morsom ide som er halvveis gjennomført og beregnet på fulle folk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar