lørdag 1. mai 2010

Etter: MASS

Jeg har helt glemt den sære musikkopplevelsen jeg hadde i Bergen; MASS av Leonard Bernstein (han som har laget West Side Story).

Jeg VET jo altfor godt at hvis man skal på operaforestilling, så MÅ man sette seg inn i handlingen på forhånd, eller i det minste kjøpe program og nilese før forestillingen begynner. Man skjønner ikke en dritt ellers! Selvom oppsetningen er på norsk. Så, med dette i tankene gjorde jeg jo en epic fail med å gå rett fra restaurant til Johanneskirken. Taktikken min var at alt gir mening etter å ha tatt noen øl/vin. FAIL!!

Om ikke annet, så ble jeg bare mer forvirret av å være brisen. Punkere, prester, barn hippier? Og en blanding av opera og rock (ingen klarte å synge noe annet enn opera). Alt var på engelsk, men det var ikke alltid like lett å skjønne. Det eneste jeg tror at jeg forstod riktig, var at det var noe med den ene presten hans forhold til kristendommen. Og at han ble litt smågal. Han sang "Simple song", som sikkert betyr at kjærlighet til Gud er enkel, men religion er komplisert? YES! Jeg tror punkerne prøvde å gjøre opprør mot kirken (klisjee much?). Også var det en dame som så ut til å være kristen, som joinet the dark side. Innimellom kom det en haug av barn på scenen og sang noe jeg ikke skjønte, før de løp ut igjen. Det var også to av punkersopraner (haha) som var viktigere enn de andre. Og de gaulte noe uforståelig i MIKROFON!! AU!! På forhånd hadde koret spilt inn noe av stykket, så noen ganger ble dette bare spilt av over PAen. What? På slutten kom alle på scenen, også datt alle ned på gulvet! Der lå de i ti minutter mens han gale presten whinet om noe jeg ikke forstod. Så kom selvsagt et barn (engel?) og sang noe, før alle reiste de seg opp, og da var det ferdig.

WTF?



















Så når jeg da kommer hjem og ser dette:



Tenker jeg bare "OK. Kjøp program neste gang FJ!"!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar